Aktuelt

Fant roen i et rekkehus i Åsane

Sammen og hver for seg, har de flyttet tolv ganger. Nå har Dorthea Berge og Marius Solberg funnet roen i rekkehuset som mormoren kjøpte nytt for 46 år siden.

Publisert 22. desember 2023

Dorthea Berge og Oppsig-aktuelle Marius Solberg har overtatt rekkehuset i Åsane som mormoren kjøpe nytt for 46 år siden.

Dorthea Berge og Oppsig-aktuelle Marius Solberg har overtatt rekkehuset i Åsane som mormoren kjøpe nytt for 46 år siden.

– Dette er barndomshjemmet mitt. Mormor kjøpte huset i 1977 og mamma overtok det etter henne. Da mamma foreslo at kanskje vi ville ta over, lo jeg litt for meg selv, men Marius var helt med på tanken, forteller Dorthea Berge.


Vil spre matglede


Hun jobber til daglig som markedssjef for den bergenske hotellkjeden, Citybox. Hotellkjeden har vokst seg langt utenfor Bergens grenser, og Citybox har i dag hoteller i flere europeiske land.


Marius er østlendingen som har gjort bergenser av seg. Han kommer fra Slemmestad, som han understreker at ikke er en del av Oslo.


– Slemmestad ligger cirka 30 minutter fra Oslo med bil. Før var dette en del av Røyken kommune, men en kommunesammenslåing gjør at det nå ligger i Asker, sier Marius.

I Bergen er han for de fleste trolig mest kjent som et av fjesene i den nye BA-serien, «Oppsig».

 

I serien besøker han, sammen med Ole Sirnes, det som for mange er ukjente restaurantperler i byen vår.


– Vi ønsker å spre matglede og forsøker å inspirere folk til å besøke andre restauranter enn de, de vanligvis besøker, sier Marius.


Sammen har de to besøkt restauranter i flere av Bergens mange bydeler, fra Landås, via Åsane til Loddefjord, Nordnes, Fyllingsdalen og Damsgård.


– Det finnes utrolig mange spennende spisesteder som folk aldri har hørt om. Mange bruker bare sin egen bydel, men vi ønsker å løfte frem andre alternativer, i andre bydeler, sier Marius.

Kebab og napoleonskake


Marius er en mann med mange baller i luften. Han står blant annet bak Youtube-kanalen YLTV, men jobber også som kreativ leder i Mothership Stories. Selskapet beskriver seg selv som et talent- og underholdningshus, og de jobber blant annet som management for flere unge innholdsskapere. En av disse er Ole Sirnes, som altså er Marius sin co-pilot i Oppsig-serien.

I Oppsig kombinerer Marius jobb med sin lidenskap for mat. Hans største sjokk da han flyttet til Bergen var ikke regnet, men å oppdage at Napoleonskaken i Bergen var helt annerledes enn den han finner i Oslo.


– Den bergenske varianten har to kremer, i stedet for én slik det er andre steder. Det er kanskje ikke lov å si, men den bergenske varianten er derfor egentlig ikke Napoleonskake, men en russisk variant som heter noe annet. Det er faktisk ingen i Bergen som lager eller selger den opprinnelige, franske varianten. Det vet jeg, for jeg har sjekket, ler Marius.

Hans oppfatning av kebab og hva som er ekte, rett og galt, lar vi ligge. Det ville provosert for mange. Det eneste vi kan si, er at favoritten finnes i Åsane og den nest beste finnes på Nesttun.


– Og så er det selvsagt slik at ekte kebab kommer i pita, ikke som en rull, ler Marius.


Føler en skikkelig tilhørighet

 

Dorthea og Marius fant tonen for 13 år siden. Etter mange år på Østlandet, hvor de hver for seg og alene, har bodd på til sammen tolv steder, så flyttet de i 2019 inn i barndomshjemmet til Dorthea. Rekkehuset ligger idyllisk til, på Ulset i Åsane.


– Det er her jeg er vokst opp og har hele min barndom. Vi har pusset opp, men vi har tatt vare på mormor i prosessen. Lampene er for eksempel originale fra da huset var nytt. Ett av trærne på utsiden fikk hun av morfar, så da vi skulle utvide terrassen bygget vi treet inn i terrassen, slik at både treet og minnet etter mormor lever videre, sier Dorthea.


Også for Marius, som har bodd det meste av livet på Østlandet, har Ulset blitt «hjemme».

 


– For meg er dette første gang jeg føler en skikkelig tilhørighet etter at jeg flyttet hjemmefra. Jeg har blitt veldig glad i Bergen, sier Marius.


Borettslaget på Ulset ble bygget av BOB i 1977 og den senere tiden har fasadene fått et skikkelig løft. Hadde vi ikke visst bedre, så ville vi trolig trodd at boligene var nye. Her har det unge paret slått røtter, og de har ingen planer om å flytte.


– Nå har jo rekkehuset vært i familiens eie siden det var nytt, så det er klart det ville jo sittet veldig langt inne å selge. Det må derfor dukke opp noe helt spesielt dersom det skal skje, sier Dorthea.


– Vi stortrives i Åsane og har ingen planer om å flytte på oss, sier Marius.

 

Til orientering, så er BOB sponsor av Oppsig-serien.